fbpx

Dit keer in het weekoverzicht van Social Lens deelt Nederland een boete uit aan TikTok, zijn de Europese toezichthouders het niet eens met Google, test Twitter een nieuwe feature en komt Instagram met een nieuwe update. Laat een reactie achter over wat jij vindt van het nieuws op onze social media.  

Nederland geeft TikTok een boete 

We beginnen deze week met TikTok. Tiktok heeft namelijk een boete gekregen van 750.000 euro van het AP omdat TikTok de privacy heeft geschonden van jonge kinderen tussen 2018 en in juni 2020. De algemene verklaring waarin staat hoe TikTok omgaat met de privacygegevens van de gebruikers was namelijk in het Engels en niet in het Nederlands. Dat is in strijd met de wet en daarom krijgt TikTok een boete. 

TikTok is het hier niet mee eens. Zij geven aan dat zij sinds juli 2020 een Nederlandse tekst hebben voor hun verklaring aan de gebruikers en die heeft het AP zelf in die tijd goedgekeurd. Daarom gaat TikTok dus de boete aanvechten. 

EU dreigt met boete voor Google 

Google is onvolledig over de informatie die zij verschaft aan haar gebruikers zeggen Europese toezichthouders. Denk daarbij aan informatie over wie waar komt te staan in de Google ranking en waarom. Of dat het in de Playstore niet altijd duidelijk is wie de appverkoper is en Google laat niet altijd de juiste prijs zien bij hotels of vluchten.  

Daarom dreigen de Europese toezichthouders met boetes voor Google als ze zich niet snel aanpassen zodat de consumenten niet voorgelogen worden en dat alles duidelijk is.  

Twitter test ‘’vind ik niet leuk’’ knop 

Om te checken of een reactie of tweet relevant is aan het gesprek test Twitter nu een ‘’vind ik niet leuk knop’’. Wanneer een gebruiker op de ‘’vind ik niet leuk’’ knop drukt, zien andere mensen niet dat jij daarop gedrukt hebt. De ‘’vind ik wel leuk’’ knop wordt de like knop en die is wel zichtbaar voor anderen.  
 
Het gaat dus precies werken als de YouTube reacties, waar men een reactie kan liken of disliken en het is dan niet zichtbaar hoeveel dislikes een reactie heeft. De functie is nu nog in haar testfase en het is niet duidelijk of dit uiteindelijk voor iedereen beschikbaar wordt. 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is week-12-social-lens-1024x768.jpg

Instagram laat gebruikers zelf bepalen hoeveel gevoelige inhoud zij krijgen te zien  

Instagram komt deze week uit met een functie waarbij de gebruikers zelf kunnen bepalen over hoeveel gevoelige inhoud zij te zien krijgen. In een blog heeft Instagram beschreven hoe dat te werk gaat. Men kan nu met een schuifpaneel aangeven hoeveel seksueel of gewelddadige foto’s of video’s zij te zien krijgen. 

Social Lens is een voorstander van dit soort aanpassingen. Wij zorgen ervoor dat wij de juiste en correcte content plaatsen voor de juiste doelgroep! Nieuwsgierig naar hoe wij dat doen voor andere bedrijven? Neem dan contact met ons op en wij helpen u graag! 

Lees ook het nieuws van voorgaande weken!